Lysbeth RiemersmaNadat de alt-mezzo Lysbeth Riemersma onder leiding van de zangpedagoge Lucienne Bouwman haar Uitvoerend Musicus diploma behaalde aan het Stedelijk Conservatorium te Zwolle, volgde zij een opera-opleiding bij Opera Forum Jong. Daarna zette zij haar muzikale vorming voort onder de hoede van respectievelijk Jard van Nes en Herman Woltman. In het najaar van 1987 nam Lysbeth deel aan de masterclass van Elisabeth Schwarzkopf, die haar selecteerde voor het afsluitende concert in het Amsterdams Concertgebouw. Sindsdien is Lysbeth een veel gevraagd solist en maakt zij furore in zowel het oratorium, opera en het lied repertoire. Zij zong o.a. in de opera’s Carmen, die Insel Tulipatan, Il Matrimonio Segreto, Katja en de duivel, Samson en The Rake’s Progress. Lysbeth soleerde in uitvoeringen van Händels Messiah en in cantates en passies en het Weihnachts-oratorium van Bach, in de missen van o.a. Haydn, Mozart, Rossini, Verdi en Mendelssohn, in de Musicmakers van Elgar en de Alt Rhapsodie van Brahms. Verder verleende zij haar medewerking aan diverse uitvoeringen van liederen met orkest van Richard Strauss, Mahler, Berio, Moesorgsky, Prokovief en Kodály en verzorgde zij vele uiteenlopende liederenrecitals met haar vaste pianiste Lenny Vis . In 2004 was zij te bewonderen als Mata Hari in de theaterproductie “de sluiers van Mata Hari”. In 2006/2007 was zij solist bij de Kurt Weill productie van het Dreigroschen Orchester. Haar solistische bijdrage aan de bij deze productie gemaakte CD “Aspectss of Kurt Weill” kreeg van de pers lovende kritiek: “Lysbeth Riemersma ontpopt zich hier als een van de weinige klassiek geschoolden die weg weten met een Weill-programma en laat anderen mijlen achter zich.” Het komende seizoen verleent zij haar medewerking aan de theaterproductie “Deirdre en de zonen van Usnach”. Naast haar activiteiten als uitvoerend musicus is Lysbeth actief als zangpedagoge en geeft zij naast individuele zangles workshops voicetraining aan koren en ensembles. Jaarlijks reist zij af naar India om les te geven aan het Kalai Manram Theater waarvoor zij een specifieke methode ontwikkelde. |
||||||||||||||||||||