Stemstudio LysbethDe stem als een instrument is één van de boeiendste aspecten om mee te werken. Het is het enigste instrument wat een groeiproces doormaakt van kindergeluid naar volwassen klanken tot een bezielde, wijze stem. Geen enkel instrument maakt zo’n heftig groeiproces door als het strottenhoofd. De stem als uitdrukkingsmechanisme kent een grote verscheidenheid, denkt u maar aan presentatoren, acteurs, verhalen vertellers, zanger in alle genres. Iedere stem heeft zijn eigen karakteristieke geluid, dat stemgeluid wordt beïnvloed door de omgeving waarin we leven. En door alle innerlijke processen die iedereen krijgt te verwerken. Je lijf als instrument ervaren en ontdekken dmv ademhaling, resonantie, klanken, articulatie, zangtechniek, interpretatie en presentatie is de basis van waaruit gewerkt wordt. Help! Ik Zing!Na de eerste vrolijke kinderjaren waar we er, uit volle borst, rustig op los zingen verdwijnt het contact met onze stem. Er wordt niet of nauwelijks meer gezongen en er is bij veel jeugd zelfs een schaamte om van zich te laten horen. En dan jaren later komt de belangstelling voor de musicals en willen we plotseling allemaal meedoen met Idols …. Deze workshop is speciaal voor de kinderen van de midden- en boven bouw (groep 4 t/m 8). In deze lessen zal naast de gezamenlijke zang en expressie de individuele ontwikkeling van de stem een plaats krijgen. Een zoektocht naar de eigen klank, adem, ruimte en spel. Dit alles d.m.v eigentijdse songs en teksten uit het hedendaagse kinderrepertoire. Zingen?! Vet Cool!! (Voortgezet onderwijs 12-17)Jezelf ontdekken is het belangrijkste wat er is in deze fase. Lichamelijke en geestelijke groei wissel elkaar in rap tempo af. Door je lichaam als instrument te gaan ervaren wordt het een hele boeiende periode. Je hele lijf inclusief je stem wordt volwassen. Je leert opnieuw naar jezelf te luisteren en te kijken; wat wil mijn stem? Wat beleef ik in mijzelf? Mag ik mij uiten? Deze ontwikkeling vormt zich via bewuste ademhaling, het open van resonansholtes, het ontdekken van je eigen klank, het ontwikkelen van je spieren en muziek te maken die jou aanspreekt. Als onderdeel van de opleiding geeft de jeugd een aantal keren per jaar een voorstelling. Zingen als een lijster!Deze groepcursus is bedoeld voor volwassenen. In acht lessen gaat u kennis maken met het boeiende instrument: de stem. Aspecten als houding, ademhaling, resonans, articulatie en stemtechnieken zullen de revue passeren. Aan de hand van eenvoudige muziek worden ze in praktijk gebracht. Daarnaast ontvangen de cursisten informatie over de invloed en positieve effecten van een goed stemgebruik. EHBO voor zangersZingen is jouw passie maar soms lijkt je stem van schuurpapier, je adem een kapotte fietspomp en ervaar je het notenschrift als accacadabra. Dan is deze workshop iets voor jouw! De helende StemJe lichaam is dag in dag uit bezig om aan al jouw wensen te voldoen. Het is als het ware een instrument dat ons ter beschikking staat. Soms is dit lichamelijke instrument niet helemaal goed afgestemd en functioneert het niet optimaal. Aan de hand van klanken en ademhaling gaan we op zoek naar onze eigen stemknoppen om ons lichamelijke instrument goed te laten stemmen. N.B. Bij deze cursus wordt niet gezongen. Privé-/ individuele lesBij individuele lessen ontvangt u specifiek voor u op maat gemaakt zang coaching. Het uitgangspunt is een gezond, neutraal stemgeluid over hele omvang te realiseren aan de hand van ademhalingstechnieken, bewustwording van resonansholtes, klankvorming, ontwikkeling van de articulatie spieren en de expressie mogelijkheden. De basis technieken is ontwikkeld vanuit de Pahn methode om de leerling via deze weg naar haar/zijn eigen pure stem te begeleiden. Tijdens de lessen kunnen alle muziekstijlen aan bod komen: klassiek, pop, musical, jazz, cabaret, kinderliedjes etc. De lessen kunnen zowel individueel als in kleine groepen gevolgd worden, dit in overleg met de pedagoog. Per seizoen worden er een aantal voorstellingen georganiseerd waar iedereen de kans krijgt podium ervaring op te doen. |
||||||||||||||||||||